Berdasarkan rajah di atas, persamaan di antara stress dan burnout dapat dilihat melalui dari aspek gejala orang yang mengalami stres atau burrnout. Gejala individu atau guru yang berhadapan dengan stres atau burnout ini dapat dilihat melalui perilaku yang berikut (c.f, Brown &Ralph, 1998; Hinton & Rotheiler, 1998; Kyriacou, 2001; Troman & Woods, 2001) :
- Berasa seperti tidak mahu bekerja atau kehilangan hari
- Bermasalah dalam memberi tumpuan terhadap kerja yang dilakukan
- Berhadapan dengan masalah insomnia, ketidakhadaman, pening kepala dan jantung berdegup kencang.
- Mempunyai perasaan kerengsaan berkenaan dengan sekolah.
- Menarik diri daripada rakan-rakan atau berhubungan dalam hubungan konflik dengan rakan sekerja
- Hilang upaya dan ketidakupayaan untuk berfungsi secara profesional dalam keadaan yang teruk
- Berasa kagum dengan beban kerja dan mempunyai rasa berkaitan kekurangan tugas yang diberikan kepada mereka
RUJUKAN
- Jolen , Supian (2001) Tekanan (stress) dan burnout di kalangan pensyarah politeknik. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. Dalam talian http://eprints.uthm.edu.my/774/1/24_Pages_from_TEKANAN_(STRESS)_DAN_BURNOUT_DIKALANGAN_PENSYARAH_POLITEKNIK.pdf (24 Julai 2012)
- Melinda Smith, M.A., Jeanne Segal, Ph.D., and Robert Segal, M.A. (2012). Preventing Burnout: Signs, Symptoms, Causes, and Coping Strategies. Dalam talian http://www.helpguide.org/mental/burnout_signs_symptoms.htm (10 Julai 2012)
- Wood, Teri-McCarthy, Chris. (2002). Understanding and Preventing Teacher Burnout. Washington DC: ERIC Clearinghouse on Teaching and Teacher Education. Dalam talian
No comments:
Post a Comment